Translate

pondělí 2. června 2014

když se moc pospíchá...

krásný den všem:-)
dnes bych vám chtěla ukázat i tu horší stránku při výrobě keramiky.
Keramika je úžasná práce, při které člověk může relaxovat...pokud se dělá jako koníček a nebo jako práce, ale né ve spěchu:-) V momentě, kdy se dělá keramika už trochu ve větším, může vyvolávat i stres.....hned vám povím, proč.....

Při výrobě keramiky se musí dodržovat určité postupy, nesmí se pospíchat....
1/ nejprve si musíte vymyslet, co vyrobit a jestli je to vůbec technicky zvládnutelné
2/ ze syrové hlíny to něco vymodelujete, nebo vytočíte na kruhu
3/ dáte schnout na místo, které odvádí přebytečnou vodu z hlíny, nejlépe pod igelit na dřevěnou nebo sádrovou  podložku...a právě tahle část je velmi důležitá!!!! pokud necháte schnout na teplém a suchém místě, výrobek vám sice uschne rychle, ale pak se nesmíte divit, že vám praskne ucho, nebo dno květináče, nebo rantl a to je právě způsobeno urychleným sušením, a věřte, že to se nám keramikům stává opravdu často:-) 
tento květináč na to doplatil:-( tentokrát mi ouško neprasklo přímo při sušení, ale v peci při přežahu, kdy už jsem si myslela, že je dost suchý, dala jsem pálit a v peci mi jedno ouško prasklo, což je ta horší varianta, protože vám to může v peci poškodit další výrobky.
Netrpělivost se tedy nevyplácí. Mám hodně zákazníků, kteří potřebují na rychlo něco, čím by mohli někoho obdarovat a prosí mě, jestli by se to nedalo stihnout  za týden nebo 10 dní.  Za těch 10 dní mám maximálně výrobek vyrobený a dejme tomu i uschlý, ale pořád nepoužitelný......následuje další proces...
4/ když výrobek konečně proschne je nutné nějaké nedostatky osmirkovat a začistit eventuelně ostré části.
5/je asi tak 10.-15. den od výroby a následuje další proces-pálení
6/ připravený uschlý výrobek se dá pálit do pece na tzv. přežah...říkám pec, není to obyčejná trouba, je to speciální pec přímo pro pálení keramiky, kde můžete dosáhnout velmi vysokých stupňů, na přežah výrobků vám stačí cca 850 st. Samotné pálení trvá u mě cca 12 hodin, ale dalších 12-15 hodin musí výrobky zůstat v peci dokud se teplota z těch 850 nesníží alespoň na 80 st., pak teprve můžu pec otevřít , výrobky vyndat a následuje další proces....
7/ ....tím je glazování. Na tento vypálený střep můžete začít nanášet glazury, oxidy, engoby...
8/ když máte naglazováno, dáte znova pálit, tentokrát už na více stupňů, já pálím na 1180 st....a to trvá dalších 12 hodin a dalších téměř 15 hodin pec zase chladne
9/ je hotovo, když se vám v peci nic nepřilepilo např. steklou glazurou nebo něco neprasklo, máte ze své práce radost a proces výroby keramiky ukončen.
.................
teď už je vám asi jasné, že není v našich silách vyrábět něco do týdne a někdy ani za 14 dní. Vše má svůj čas. výroba se tedy odvíjí od toho, jak dlouho daný výrobek schne. Jsou výrobky jako např. moje truhlíky nebo velké podmisky, které musí schnout třeba i 3 týdny, pak jsou výrobky, kterým stačí na schnutí týden až 10 dní a když pak k tomu přičtete - já tomu říkám- třídenní pálení, tak se dostáváte při nejlepším na 3-týdenní dobu dodání.
.........
a to pořád mluvím o jednom výrobku!! 
pokud máte jen jedny ruce a jednu pec, je někdy náročné při velkém množství objednávek i tu dodací lhůtu 3 týdny, kterou mám - dodržet, protože né vždy všechny výrobky se mi vejdou do pece, musím tedy pálit na etapy a když jedno pálení trvá 3 dny, tak se na další výrobky dostane až za ty 3 dny a dny letí a člověk má pocit, že pořád nestíhá:-)
......................
z toho vzniká právě i ten stres....nejprve v tom, jestli mi výrobek stačí uschnout, jestli nepraskne, jestli se v peci nic nestane, jestli stihnu termín i s odesláním, jestli pošta doručí balík v pořádku.....člověk musí pořád počítat:-) takže alespoň u mne je tomu tak, že pracuji i o víkendech, o svátcích , po nocích, když mi zrovna vychází výpaly a vykládky pece na pozdní večerní hodiny...
.....
objednávejte tedy keramiku opravdu s předstihem a né na poslední chvíli, jsou opravdu věci, které nedokážu při výrobě urychlit, a pak se akorát stává, že např. díky urychlenému schnutí mi výrobek praskne, takže zbytečná práce a ještě se tím termín dodání znatelně prodlouží, protože musím začít znova:-(
..............................
občas mají znehodnocené výrobky i své klady, alespoň mi zůstává něco doma, jako třeba tento květináč jen s jedním ouškem:-) 
...ale raději jsem, když mi tu nic takového nezůstává a vše v pořádku putuje k mým zákazníkům:-)

snad jsem vás trochu vtahla do tajů i útrap keramičení. Teď už víte, že vyrobit něco z hlíny není jako vyrobit něco z těsta:-)
mějte se krásně
vaše Pavla

2 komentáře:

  1. Krásné napsané, mluvíte mi ze srdce 😉😉A samozřejmě krásné výrobky♥️

    OdpovědětVymazat
  2. Opravdu svatá pravda, krásně jste to napsala :-).

    OdpovědětVymazat