Translate

středa 18. ledna 2017

Můj první hrnčířský kruh

...dnes dorazil poštou!!!
/Shimpo RK-5T/
Nikdy jsem si nepomyslela, že si kruh pořídím. Když jsem se před lety seznamovala s keramickou hlínou, vždy mě víc táhlo modelovat z ruky a z plátů, to mi přišlo mnohem kreativnější, než sedět u kruhu a točit.
Přesto jsem prošla asi dvouhodinovou výukou na kruhu a jediné, co si z toho pamatuji je - centrovat, centrovat, centrovat!!!- což je základ točení. Dále jsem se bohužel nedostala, protože když jsem už hodinu centrovala a pořád nebylo nic vidět, jen ohozená zeď kolem, špinavé ruce a několik rozmáčených hroud hlíny, tak jsem s tím sekla a šla si tvořit z plátů.
To bylo moje celé seznámení s kruhem. Od té doby jsem se s ním nesetkala.

Nojo, jenže já když si vemu něco do hlavy, tak za tím prostě jdu.

To si tak po vánocích sedím u praskajícího krbu, brouzdám internetem a najednou najedu na video, kde se nějaká holčina pokouší vytočit na kruhu něco jako hrneček. Fascinovaně jsem na to zůstala  koukat a rozhodla se, že si kruh pořídím.
Asi má všechno svůj čas a člověk musí k určitým věcem dospět.
Né že bych chtěla od mé milované keramiky z plátů utéct, to ani náhodou, jen mám pocit, že se potřebuji posunout dál a naučit se zase něco nového.

Začala jsem tedy brouzdat na netu a zjišťovala, co trh nabízí. Věděla jsem , že hrnčířský kruh není levná záležitost , ale co kdyby se třeba naskytl nějaký použitý na prodej za pár korun?
To se bohužel nepodařilo, ale našla jsem něco mnohem lepšího. Na trhu se objevil stolní kruh, plně dostačující. Vychvalují ho i hrnčíři a jeho cena je oproti ostatním velmi přijatelná.
Přesně tohle jsem potřebovala, protože moje dílna není nijak velká, výrobky mám všude a není jednoduché někam postavit velké monstrum a neustále ho obcházet a vyhýbat se, atd...
Stolní kruh je velmi praktický, přenosný, vážící asi jen 12 kg. Může ho mít člověk na stole a při točení u něho stát anebo si ho postavit na nižší stolek a pohodlně si k němu sednout. Po práci se dá strčit do regálu a nikde nic nepřekáží.

Úžasný, přesně to jsem potřebovala!!!

No a teď už u něho jen strávit x hodin centrování a vytahování, atd...a možná potom i něco vznikne.

Zatím tedy mám za sebou dvě hodiny točení před devíti lety v domě dětí a mládeže a posledních 14 dnů hltám po nocích  hrnčíře na youtoub a sleduji to krok za krokem. Takže teorie by byla, no a šupky dupky do praxe.
Ale o tom zase až příště. Ráda vás budu informovat o mých pokusech a omylech, jenom kdybych se dlouho neozývala, tak pořád centruju:-))))
Mějte se krásně a já se zase brzy ozvu z mé dílny.



1 komentář:

  1. Dobrý den Pavlo, super příběh :-), pobavil mě a rozumím vám, neboť i já si teď pohrávám s myšlenkou si kruh pořídit. Zatím jsem jen přihlášená do jednoho kurzu, kde si to snad poprvé vyzkouším. Zatím také modeluji z ruky a sem tam něco odleju do forem, jsem samouk, ale hrozně mě to baví,uklidňuje,naplňuje... Po všem cojsem kdy vyzkoušela fimem počínaje přes korálkování a ubrouskovou techniku k drátkování mě keramika pohltila zcela. Jak to dopadlo? Ještě centrujete? :-) Lada

    OdpovědětVymazat