Translate

pátek 12. května 2017

Smůla mi sedá na paty:-(

Od roku 2009 vyrábím keramiku a šest let nebyl žádný problém, až na nějaké občas prasklé výrobky, nepovedená glazura nebo výpadek proudu. Po šesti letech to ale začlo!
Někdy v roce 2014/2015 mi pec poprvé  nahlásila při výpalu poruchu. Trošku ve mně hrklo, představa, že si budu muset koupit novou pec, na kterou nemám, byla děsivá. Naštěstí přišel známý elektrikář, chvilku tady běhal s nějakýma zkoušečkama, pec prohlédl odborným okem a nakonec verdikt zněl, že je chyba v jističi, který to prostě už neutáhl a vypadl. Takže se dal nový silný jistič a do pece šlo přesně to, co mělo.
Netrvalo dlouho a pec opět při nějakém dalším výpalu nahlásila chybu. První kam manžel šel, byly jističe, které se ale zdály být v pořádku, takže se hledala chyba jinde. Opět přišel elektrikář, kouknul na stykače a jiné drátky a na nic nepřišel. Tak jsem to začla konzultovat s keramiky a ty mě přivedly na nápad, kouknout na spirály, které jsou umístěny přímo v peci. No a problém byl vyřešen. Při pohledu na ně by si kdekdo řekl, že je ještě zázrak, že do nich vůbec ještě něco šlo. viz níže foto.

Tak takhle by to vypadat nemělo!!! Nějak jsem ale při instalaci pece přeslechla, že by se měly spirály měnit jednou za rok,či za dva a nebo častěji, když už mají náznak lehnutí. No mně v poloze ležmo šly možná i pár let. Když je manžel vyndaval, tak se mu rozsejpaly v ruce.

tady jsem pochopila, že nic nevydrží věčně a rychle šla objednat spirály nové. Sehnal mi je přímo můj prodejce pece-cena 5000,- Kč. A to pouze za spirály, vyměnil mi je manžel sám. Sice se u toho trápil 2 hodiny, ale povedlo se, závada byla odstraněna.
Netrvalo ale dlouho a spirály začly z drážek vylézat a natahovat se a zhruba po roce se musely měnit znova. 
Tentokrát jsme sehnali přímo výrobce spirál a tím ušetřili-cena 3500,- Kč.
Tak ty tam mám zatím necelý rok, zatím stále drží tvar, nelehají si a fungují. 
Ale!!!
Tento týden nám při výpalu vypadly opět pojistky. Manžel je nahodil, já vyndala várku z pece, naplnila další a najednou pec opět nahlásila ke konci výpalu chybu, nicméně se výpal uskutečnil, tak jsem to neřešila a druhý den dala pálit přežah. Schválně přes den, abych měla celý výpal pod kontrolou. Vše se zdálo být v pořádku, pec cvakala - lépe řečeno- stykače cvakaly, teplota lezla nahoru jak měla, ale bylo mi divné, co to tak smrdí. Když se přežahuje, tak jdou z pece všelijaké výpary, ale tento byl prostě jiný, jako kdyby se pálil drát, guma nebo něco takového. Při 750 stupních přestala pec cvakat a to už jsem tušila, že je zle. Jakmile pec ztichne a teplota stoupá ale rychleji než by měla, tak není něco v pořádku. Nechala jsem tedy teplotu dojít až do konce  přežahu- do 850 ti stupňů - výpal proběhl, pec začla chladnout, ale ten smrad mě nenechal spát.
Druhý den jsem už do pece nenakládala a místo toho jsem s manželem začla hledat závadu
První cesta vedla k pojistkám-dobrý
druhá cesta vedle ke kontrole spirál-dobrý
třetí cesta vedla k výměně celé zásuvky, neboť tam se nám zdálo, jestli už není jeden drát překlesaný-vyměněno-pec spuštěna na prázdno a najednou bylo jasno. Dala jsem zkušební program, ale už při prvním cvaknutí stykače mi bylo jasný, že to neni ten zvuk, co má být. Jeden stykač cvaknul hezky nahlas, ale druhý cvaknul naprázdno-tiše a zastřeně. Po konzultaci s elektrikářem na telefonu jsme dostali radu jak vyzkoušet stykače ručně. Jeden krásně cvaknul a druhý se ani nehnul-byl spálený.

Vždy jsem šťastná, když najdem příčinu a začneme to řešit, jenže tady jsme trochu narazili. Stykače-minimálně k této peci nejsou běžným zbožím na pultu. V jednom elektroobchodu nám sdělili, že je musí objednat a že v celé republice jsou pouze dva kusy.   A pokud to půjde dobře, tak budou ve středu. Pro mne děsivá představa, protože mi v dílně rostou výrobky pod rukama, už je nemám kam dávat, termíny dodání se tak opozdí...
Další problém je, že když pravidelně pálím, tak si tím krásně dílnu vytápím a výrobky tak hezky schnou. Bez výpalů mám v dílně chladno a tudíž bude sušení pomalejší.
Je to prostě pech a vždycky se to musí stát, kdy je sezona v plném proudu nebo před vánocemi.
Teď už se jen modlit, aby stykače vůbec přišly a byly to ty správné a aby měl potom elektrikář čas a zapojil mi je.
Tak aspoň vidíte, že práce keramičky není jen relaxační a pohodová. Je to pěkná dřina a když pak navíc přijdou ještě tyto potíže, tak je to i pěkně stresující. Vždy když přicházím k peci po výpalu, tak jdu se staženým žaludkem a čekám, co mi zase pec nahlásí. Poslední dobou je toho nějak moc.
Tak mi držte palce, aby všechno dobře dopadlo a měla jsem na delší dobu klid a mohla zas v klidu a nerušeně pracovat.
Pavla



1 komentář:

  1. Známý elektrikář se vždycky vyplatí. Nám nedávno vypadli z jističové skříně řadové svorky a jelikož já a elektřina nejdeme dohromady, tak jsem taky povolal známého. A teda musím říct, že od té doby dobrého známého. Protože kde jinde byste sehnali v neděli odpoledne někoho takhle akutně? :) Takhle člověk pozná kamaráda. :)

    OdpovědětVymazat