Translate

úterý 10. června 2014

BEZ-zásobuji se na zimu, ale mám tu něco i pro tyto horké dny:-)

BEZ
................
bez bezu nedám ani ránu:-)
Bez je výborná bylina pro sušení na horší časy a nebo pro různé šťávy a limonády.
Pro bez nemusím běhat daleko, roste  nám přímo u plotu od sousedů:-) Pro sousedy je to spíše plevel,  pro mě je to dar, na který se těším celý rok.
Letos jsem už měla trochu nahnáno, jelikož sotva začal rozkvétat, přišly deště a já jen smutně pozorovala z okna, jak květy hnědnou a opadávají. Deště na štěstí ustaly a sluníčko strom zachránilo:-)
.......
Natrhala jsem si několik košů, pohledala sklenice, dokoupila cukry a citrony a mohla jsem se pustit do práce

Ve sklenici vlevo je limonáda, ve sklenici vpravo je zakonzervovaná šťáva na dlouhou dobu. Sklenic se šťávou mám asi tak 15, které si šetřím pro děti na horší časy, až nebude z čeho dělat limonády a růné pokusy:-)
Zatím pijeme bezovou limonádu, která dlouho nevydrží, ale v těchto horkých dnech je to ten nejosvěžující nápoj.

Bezová limonáda
.....................
vemte si větší mísu a plnou jí natrhejte bezových květů, které nejdříve zbavíte pylu a různých broučků oklepáním.
Zalijte studenou vodou tak, aby byly květy co nejvíce ponořené
vložte na kolečka nakrájené citrony a přikryjte folií
....
nechte 2 dny stát v pokojové teplotě
poté slijte přes plátno a pořádně vymačkejte
ochuťte cukrem dle chuti, hned naplňte do sklenic nebo pet lahví a dejte do lednice.
Pár dní vám tato limonáda v lednici vydrží, Je tak dobrá, že mizí rychle a vy se nemusíte bát, že by se vám zkazila.

Bezová šťáva
.................
začátek je jako u limonády
natrhat mísu bezových květů, zalít vodou, přidat citron na kolečka a nechat 24 hodin stát v pokojové teplotě
.........
druhý den slijte přes plátno a pořádně vymačkejte 
odměřte si , kolik máte slité vody
na 1l vody budete potřebovat tak 800 g cukru +-
nasypte tedy požadované množství cukru /do šťáv a limonád používám cukr bílý/
přidejte  kyselinu citronovou a přiveďte k varu a hned z ohně stahněte.
Do připravených sklenic začněte tekutinu rychle plnit, zavíčkujte a otočte dnem vzhůru. 
vychladlé sklenice uložte na tmavé a spíše chladnější místo a máte na dlouhou dobu vystaráno. 
.............
Této šťávy bych si dělala na zimu více, ale u mě je problém vždy pohledat tolik sklenic:-)


A tady jeden experiment:-)
Med-sirup několika vůní
........................................
Je mi líto všechny ty byliny, které mi na zahradě rostou, nechat jen tak ladem, a tak experimentuji:-)
Do hrnce jsem natrhala 
bezové květy
meduňku
mátu
sedmikrásky
lístky růží
.........
zalila jsem vodou a 10 min nechala vařit.
poté jsem plyn vypla, přikryla pokličkou a nechala více jak den louhovat.
Poté jsem slila, byliny vymačkala a získanou tekutinu odměřila
na 1 l tekutiny jsem dala 1kg třtinového cukru
pořádně cukr rozmíchejte a dejte vařit
vařila jsem téměř 3 hodiny a tekutinu tak zredukovala na polovic. 
Tím jsem získala tekutý med - nebo taky hustší sirup

má krásně tmavě hnědou barvu, krásně voní....
jestli má nějaké vitamíny nevím, ale vím, že se dá použít do buchet, do ranního müsli, dětem do mléka, do rozdělaného tvaru místo cukru, k palačinkám a určitě je toho více
Nebojte se experimentovat a určitě vyzkoušejte:-)
Pavla



Žádné komentáře:

Okomentovat