Translate

středa 21. května 2014

Všude samé bylinky a první letošní úroda

Miluji bylinky a tak je mám všude:-)
Jsem ráda, že česká televie vysílá krásné pořady o bylinkách, neboť člověk není vševědoucí a rád se něco přiučí a něco nového objeví:-)

Letos jsem si poprvé pro sebe vyrobila taky keramické zápichy.....
jsem kovářova kobyla, a tak dělám jen pro druhé a pro sebe čas nemám, což jsem ale letos napravila a vyrobila si zatím dva zápichy s názvem Meduňka a Rozmarýn.....nebojte, přibudou i další:-)
keramické zápichy a další keramiku najdete ZDE 

Rozmarýnu mám v květináči, neboť se musí na zimu dát dovnitř, nevydržela by mráz.
ostatní bylinky mám na záhoně, letos jsem dala na záhon i Bazalku, kterou se mi nikdy nepodařilo udržet v květináči delší dobu než týden, tak snad se jí bude v záhonku dařit více.
Další bylinky, které mi tu za ta léta rostou jsou: Tymián, Mateřídouška, Meduňka,  Oregano, Majoránka, Libeček, Kontryhel, Máta, Saturejka, nově Yzop, Stevie, Citronová verbena-též nově, Pažitka, Kopr, Petržel, Rebarbora, Bobkový list.....snad jsem na nic nezapomněla. 
Od jara do podzima se snažím využívat bylinky v kuchyni hojně v čerstvém stavu, když jich mám moc, tak si je nařežu a usuším na zimní měsíce. 
Na sušení je nejlepší ořezat bylinku těsně před kvetením.
V krámu kupuji už jen kmín, není nad to, vařit z vlastních zásob.

a tady už moje první jarní úroda:-)))
no není to nádhera? 
Z Rebarbory máme rádi koláč, ředkvičky jsou nejlepší na chleba s dobrým máslem, Tyminán pod maso a z Kontryhelu čajík:-)

TYMIÁN
...........................
Je to vždyzelený polokeř, od května do srpna kvete drobnými kvítky
Použít můžete v kuchyni jak čerstvé, tak sušené
vhodný je při přípravě zvěřiny, ryb, drůbeže a mletých mas
do omáček, do nádivek, do paštik a do bylinkového másla
Tyminán je ideální do polévek a do omáček na rajčatovém základě. Napomáhá trávení těžkých masitých jídel a působí proti plynatosti.

velký obrázek: v popředí jahody, za nimi malé zelené majoránka, fialová Mateřídouška a v pozadí Oregano
obrázek v pravo uprostřed: kadeřavá petržel a Kopr
spodní obrázek: Tymián
..........................................
Na bylinky vám postačí kousek půdy a v kuchyni se s nimi stanete hvězdou:-)
Vaše Pavla

Žádné komentáře:

Okomentovat